Spinoza Bibliography

Published by the Spinoza-Gesellschaft e.V. and directed by Manfred Walther

Quick Search

Search
Report bibliographic entry
Report bibliographic correction
Links
Contact
Imprint

Recent Entries > Detailed View (Default view)

Table view

Müller, Klaus:
Der Monotheismus im philosophischen Diskurs der Gegenwart

In: Ist der Glaube Feind der Freiheit? : Die neue Debatte um den Monotheismus / Söding, Thomas (Hrsg./ed.). - Freiburg i.Br. [e.a.] : Herder, 2003: 176-213. - (Quaestiones disputatae; 196)

Mention of Spinoza: 192, 193-195, 206-207, 209, 212

Literature type: Articles
Language: German
Thematic areas: Metaphysics / ontology, Epistemology / methodology / philosophy of mind, Theology / biblical hermeneutics / philosophy of religion, Reception history
Subject: E
Subject (individuals): Jacobi, Friedrich Heinrich ; Schelling, Friedrich Wilhelm Joseph

Complete bibliographic evaluation: yes
Autopsy: yes
English commentary: "...dass Spinoza im Gang dieser Auseinandersetzungen [d.i. dem "Pantheismusstreit", dem "Atheismusstreit" und dem "Streit über die göttlichen Dinge"] zum heimlichen Dreh- und Angelpunkt geworden ist... Was im Übrigen keineswegs verwunderlich ist: Bot Spinoza doch in der Tat erstmals die denkerischen Mittel, das heimliche Grundproblem der gesamten überkommenen philosophischen Theologie zu lösen, das diese im Grunde dadurch im Schach hielt, dass sie es als Problem ungedacht ließ: die Frage, wie überhaupt etwas - und selbst noch das Geringste, Vergänglichste - sein könne, wenn es notwendig ein Unendliches, Absolutes geben muss, damit überhaupt etwas sei" (pp. 194-195).

Link to this page:

Back

Have you discovered inaccurate information?

Report bibliographic correction / completion

Top of page Back to top of page